Familjesegling till Läsö – Cykelutflykten

bryggan Läso - Segla med barn

När man går längs bryggan i Österbygästhamn på Läsö, så kan man få syn på en och annan kokplatta med kastrull på. Om man tittar ner i kastrullen ser man en av havets delikatesser. Små nykokta kräftor som kan köpas på morgonen direkt från fiskebåtarna (om man är lite diskret).

Man behöver inte ens vara allt för morgonpigg för att få tag på kräftorna. Vi köpte våra runt 9 på morgonen, men det var nog i senaste laget.  På kvällen kokade vi kräftorna i båten och åt dem ljumna tillsammans med kallt vitt vin, medan vi såg solen gå ner i havet. Ja det låter klyschigt, men det var precis så fantastiskt som det låter.

Apropå morgonpigg föresten, gissa vad som händer om man släpper lös en 2 åring ur sin säng och ligger och försöker dra sig lite i sängen… 5 minuter i sängen kvittas mot 35 minuter sanering av vällingpulver i hela båten. Ronja hade fått tag i vällingpaketen som lämnats kvar på köksbänken och spridit ett vackert vitt pulver jämt över alla båtens dynor, mattor och övriga interiör…

Äntligen lyckades vi hyra cyklar eftersom vi hade bett dem på cykeluthyrningen att ställa undan cyklar till oss. På förmiddagen cyklade vi bara en liten tur till en privatägd trädgård som är öppen för allmänheten. Det är en trädgård fylld med prunkande Azaleor och Rhododendron. Vi stötte på trädgården för några år sedan när vi också hyrde cyklar. Man lägger en slant i en bössa när man kliver in genom ingången. Väldigt vackert, men ta gärna med myggmedel för trädgården är lummig och delvis i skugga. Barnen gjorde buketter av de stora halvt vissna blommorna som hade fallit ner på marken.

Lekplats på Läsö - RESA MED BARNPå eftermiddagen tog vi en längre cykeltur till Byrum. Det går en jättefin cykelväg längs havet. Vi vet inte om det finns något speciellt i Byrum precis, vi ville bara cykla någonstans och ha ett mål. Vi passerade en hästranch alldeles innan Byrum men vi stannade aldrig till där. Framöver när lilltjejen blivit lite större skulle det vara roligt att prova på en ridtur med hela familjen.

När vi kom fram blev lönen för mödan en stor Is (Glass) med Guff. Alldeles vid centrum i Byrum fanns en stor lekplats som var svårt att slita barnen ifrån och fräscha toaletter med skötbord.

På hemvägen tävlade vi på cyklarna och barnen tjöt av skratt när vi cyklade fort fort tillbaka till en underbar eftermiddag på stranden.

Nästa dag var hemresedag. Vi hade fingranskat väderprognosen kvällen innan, något som vi är extra noga med när vi seglar med barn och väntade ut en kort regnskur på morgonen innan vi seglade hem. Vi fick strålande solsken och friska vindar (10-14 m/s). Det blev en härlig seglats i slör till Öckerö i 7-8 knops fart, som vi dessutom tajmade in väl så att lilltjejen sov middag under 2 av timmarna.

Jag är inte lika rutinerad vad gäller båtmanövrering som han som kallar sig kapten, så jag var mäkta stolt (om än lite knäsvag) när jag lyckades lägga till båten i hemmahamn med 10 m/s vind in i sidan.