The Reef – Bad & skattjakt i snöstorm

Entrén The Reef Fredrikshamn

Före jul besökte vi the Reef, badhotellet i Fredrikshavn, Danmark. Vi reser gärna på en solsemester under vintern, men detta året blir det antagligen ingen längre vinterresa… Vi ville ändå njuta av sol, bad och värme och bestämde oss för att prova den tropiska värmen på The Reef.

En överraskning…

Vi hade inte berättat något om resan till badäventyret på The Reef för barnen. När vi väckte tjejerna tidigt på lördagsmorgonen, frågade Wilma (7 år) om vi inte hade snurrat till det helt, för det är väl ingen skola idag?

Packningen hade vi genomfört i smyg kvällen innan och väskorna var redan inpackade i bilen. Vi följde plikttroget vardagsrutinen under barnens klentrogna blickar. När vi sitter i bilen är barnen fortfarande skeptiska och en vända in på skolans parkering gör förvirringen total.
Med en sladd i snömodden vänder vi bilen och lämnar skolan bakom oss under hurrarop och nyfikna frågor. Vi är på väg mot äventyret!

Äventyret börjar redan på färjan till Danmark

Vi reste med Stena Line, sträckan Göteborg – Fredrikshavn med färjan Stena Danica.

Stena Line Göteborg - Fredrikshamn Vi valde att resa med morgonfärjan för att få tid till mycket bad och kul på The Reef. Man kan även resa över dagen, men vi hade bokat in en övernattning på hotellet för en härlig mini-weekend tillsammans i Danmark.

På färjeterminalen fanns det en ”The Reef hörna”, där barnen fantiserade om vad man kunde göra när vi kom fram. Ronja gissade på att det fanns Dinosaurier och att man kanske kunde sparka fotboll 😉

Direkt när vi gick ombord fick barnen ballonger, vi åt en brunch på båten och sedan lekte barnen på lekavdelningarna, träffade Nicke Nyfiken (eller Nicke Fik, som Ronja kallar honom).
Fiskedam, TV-spel och Disco-hörnan gör båtresan till en upplevelse i sig.

Vi har gjort en film från båtresan, som vi laddadat upp på YouTube:

Del 2 – På The Reef kommer inom kort! Gilla RESA MED BARN på Facebook, så missar du inte när vi lägger ut den.

Väl framme i Danmark tar det bara ca 10-15 minuter att gå från terminalen till badhotellet på Scandic. Man ser hotellet på avstånd från glasgången på höger sida när man lämnar färjan.

Framme på The Reef

Givetvis blir det lite packat i lobbyn på hotellet, när alla från färjan ska checka in samtidigt, eller gå in på badet, men kön rörde sig ganska fort.

Känslan av att simma bland fiskar

Under tiden kunde barnen titta in i en av bassängerna, där det fanns ett akvarium med fiskar som gav en känsla av att de som simmade i bassängen simmade tillsammans med fiskarna.
Detta måste givetvis dokumenteras och pappa skickades senare ut för att filma Wilma när hon ”dyker ibland fiskarna”.

Hotellrummet

Vi hade bokat ett standardrum, vilket var helt okej. Barnen tyckte att det var kul med barnsängen i två våningar som fälldes ut från sängskåpet i väggen.

Hotellrummet på Scandic The Reef

Rummet var bra och fräscht, men inget extra. Vi saknade vattenkokare på rummet, men det är möjligt att det hade gått bra att be om detta i receptionen.
Vi spenderade inte mycket tid på rummet, vi var ju där för BAD & ÄVENTYR!

Vi lämnade väskor, slet av oss alla vinterjackor, mössor och bytte om för beach, tropisk värme, ljud av syrsor och varma pooler.

15 minuter efter incheckning gick vi i korridoren i våra badkläder, invirade i handdukar och letade efter hissen som skulle ta oss ner till badet.

Inne på The Reef

Anläggningen är verkligen speciell, med palmer, bergsformationer, grottor, stigar och många olika pooler i etage. Det finns ångbastu med stjärnhimmel och atomsfären är ganska avslappnad.

Flera pooler & basänger på badhotelletIbland mullrar det och ett åskoväder rullar in över The Reef. Det blixtrar och vågorna börjar rulla. Det är spännande, men inte så otäckt att småbarnen blir skrämda…

Tropisk djungel på The ReefDen största bassängen, med piratskepp och ett vattenfall är inte den varmaste och efter att ha doppat foten i vattnet började i alla fall jag och minsta tjejen bli ganska tveksamma. Vi tyckte det var lite för kallt i vattnet och konstaterar krasst att det är betydligt varmare i Thailand.

Övriga familjen hade dock inga betänkligheter utan kastade sig genast i vattnet.

Jag och lilltjejen gick på upptäcktsfärd på ön, där vi hittade flera riktigt varma pooler och bassänger nere i grottorna och på vår promenad upp för stigen som ledde till toppen av berget hittade vi barnpoolen.

Barn lekpoolen på Scandic hotell i DanmarkBarnpoolen

På den övre etagen finns den grunda barnpoolen, med varmt vatten, leksaker och en liten rutschkana. Det blev Ronjas favoritställe, men som tur var gick det att få med henne bort från barnpoolen emellanåt genom att locka med upptäcktsfärd i grottan och de varma bassängerna som finns där.

När man är blöt på kroppen från bassängerna upplevde vi det som om det var aningen för kyligt och barnen ville gärna mellanlanda i de varmare bassängerna. Är man väl torr på kroppen, känns lufttemperaturen behaglig så det gick till exempel bra att sitta och äta i badkläderna utan att frysa.

Inne på The Reef - VattenrutschkananVattenrutschkanan

Den stora vattenrutschkanan var Wilmas absoluta favorit, men lite rädd var hon första gången vi åkte.
Det blir helt svart en kort bit i tunneln och där är det även lite brantare, så att det nästan känns som om man faller, men det är en ganska snäll och rolig vattenrutschkana.

Man landar i en grund pool. Bäst åkte man på flytringarna!

Simma lugnt i en tropisk (snö)storm

Man kan dyka under en glasskiva och simma ut till solterrassen, där vattenströmmar gör att man flyter runt i en cirkel. Simma motströms är rejält jobbigt.

Palmer och solstolar såg lite vilsna ut i en värld som var vit av is och snö. Vi kände oss modiga och klev ur bassängen och gick över den snötäckta terrassen till den härliga bubbelpoolen. Det var rejält halt!

När mörkret föll var det fantastiskt att sitta i den varma poolen och blicka upp mot en klar stjärnhimmel.

Palmer och Karibisk hetta?

Karibisk Buffé & Bar

Buffé inne på Scandic hotel

The Reef ligger helt centralt, så givetvis finns det ett stort utbud av restauranger att välja bland i Fredrikshavn, men vi valde att äta inne på hotellet.
Vi åt av den Karibiska Buffén i restaurangen på kvällen och maten var riktigt god, klart över våra förväntningar!
Det finns även en speciell barnbuffé, med sådant som barn brukar tycka om, men våra barn föredrog maten från vuxenbuffén.

Bilden visar efterrättsbordet.

Runt 18 tiden var det skattjakt för barnen, som startade inne i restaurangen, där barnen hämtades upp av en illistig och högljudd Pirat för att leta fram en skattkista med guldchokladpengar.

Det var inget halvhjärtat uppträdande, utan med full fart och inlevelse. Alla barnen var med i rollspelet och gjorde nästan myteri när de trodde att kapten skulle behålla guldskatten för sig själv!

Äventyr i restaurangen på The ReefBaren där man kan köpa mat inne i badanläggningen hade ett mycket begränsat utbud och vi tyckte dessutom inte att det var särskilt gott, men av bekvämlighetsskäl valde vi ändå att köpa lite mat där, allt för att inte förlora värdefull bad och lektid…

Utcheckning & Återfärd

Efter en god natts sömn på hotellet gick vi ner till ett dignande frukostbord. Vi packade ihop och checkade ut, varpå vi besökte badlandet en sista gång innan det var dags att resa hem.

Under natten hade det blåst upp till hård vind och utanför fönstren var det nu snökaos. The Reef stod i skarp kontrast när vi kurande i snöovädret återvände till Stenabåten för hemfärd mot Göteborg

Båtresan blev minst sagt gungig och även om vi klarade oss utan att bli sjösjuka, såg vi en del bleka ansikten ibland de övriga resenärerna på återfärden.

Tips inför besöket på The Reef:

Här några saker som kan vara bra att tänka på och som underlättar under vistelsen på The Reef.

Boka en paketresa med rabatt
På sidan Erbjudande The Reef, hittar du tips på paket och andra erbjudanden som gör resan till Danmark och The Reef lite billigare.

Ta med egna handdukar
Du kan annars hyra handdukar, badrock/tofflor i receptionen. Om du bor på hotellet, får du inte ta med handdukarna från hotellrummet in till badet.

Badkläder
Till småbarn är det förstås läck-säkra badbyxor som gäller

Mynt till skåpen
Det är 10DK mynt som gäller till skåpet i omklädningsrummet

Handla inne på badet
Vill du slippa ha med pengar eller kontokort in till badlandet, kan de dra ditt kort i receptionen så kan du sätta upp allt på rummet.

Åka med Hissen
Du behöver ha ditt rums-kort eller Reef-badkort för att åka med hissen.

Fortsätta bada efter utcheckning
I mån av plats får du bada även efter utcheckning och då får man ett temporärt kort i receptionen i samband med att man checkar ut.
Det var inga som helst problem för vår del att bada även efter utcheckning, vilket vi gjorde in i det sista…

Känner du någon som planerar en resa till The Reef, tipsa gärna om sidan genom knapparna nedanför.
Har du varit på The Reef, lämna gärna en kommentar och berätta hur du upplevde besöket!